A' Design Award 2017
Beliczay Zsófi és Zámori Zsófi a világ egyik legismertebb nemzetközi design versenyének, az A’ Design Award and Competition 2016-2017-es díjait nyerték el.
Beliczay Zsófi Spongla szivacsékszereivel ezüst fokozatban részesült, Zámori Zsófi LANE tapétakollekciójával bronz fokozatot hozott haza.
Gratulálunk mindkettőjüknek a kitűnő eredményekhez!
ZÁMORI ZSÓFI: 'LANE' KOLLEKCIÓ
Inspiráció
Amikor kézzel szövök, közelről figyelem a fonalakat. Egyes technikáknál nagyon izgalmasan alakul a szerkezet. A fonalak feszes, egyenletes sorát megbontja maga a szövés és új formába rendezi. Egészen felnagyítva a képet egy mikrovilágba léphetünk. A szövetben szereplő fonalak grafikává alakulnak. Ez a felfedezés inspirálta a mintaterveimet, amit később tapétakollekcióra alkalmaztam.
Egyedi tulajdonságok / Projekt leírás
A 2 részből álló project - digitális mintatervek és egyedi, kézműves technikával készült tapéta- akár egy térben is alkalmazható. A mintaegységek szándékosan nem illesztett találkozásai és az extrém nagyítások új vizuális élményt adnak és reflektálnak a kézi szövések hangulatára. A minták függőlegesen és vízszintesen is alkalmazhatóak. A kézműves tapétáknál a finom anyaghasználat utal a vékony láncfonalakra , míg a strukturált felület térbeli játékot enged.
Működés / áramlás / kölcsönhatás
Ez a nagy sorozat egy játék és kísérletezés a mintákkal. Azt vizsgálja, hogy egy egyszerű ötletet hogyan lehet újszerűvé és izgalmassá tenni vizuálisan. A digitális mintákra 40 variáció készült, amit 4 kollekcióra osztottam. A halványabb árnyalatok alkalmasak az egész tér kitöltésére, míg a sötétek egy falrész kiemelésére vagy szállodákba, éttermekbe, szórakozóhelyekre, nagyobb felületen. A craftos tapéták helyspecifikus tervezést igényelnek, munkámban ajánlást teszek ötletre, anyagra, minőségre. A végső megjelenést a megrendelés alakítja ki.
Gyártási / megvalósítási stratégia
A mintakollekció a kézi rajzaim és grafikai nyomataim digitalis feldolgozása, melyet gyári kivitelezésre szántam. Alapja nemszőtt textília. A craftos tapéta kollázstechnikával készült, több rétegű selyempapír, természetes alapanyagú fonalak és növényi részek (levelek, szárak, magok) felhasználásával. Rizsből/lisztből készült csirízt használtam ragasztóanyagnak, újra felfedezve ezt a régi, jól bevált technológiát. A tűzvédelmi szempontoknak megfelelve a kész tapéta tűzgátló folyadékkal lett kezelve.
Kutatás
A project a különböző szövési technikák tanulmányozásán alapul. A szövetszerkezetet, mint szubjektív, vizuális élményt, grafikailag próbáltam megragadni. A tapétapiac kutatása és néhány nem hivatalos interjú után alakítottam ki a saját kollekciómat. Fontos volt a kézműves jelleg megtartása a maga esetlegességeivel együtt. Jelenleg együttműködési egyeztetés folyik egy hazai tapétagyártó céggel a digitális mintákról. A kézi tapétákat minden esetben magam kivitelezem, hiszen így tudok alkalmazkodni a kihívásokhoz.
A kreatív / kutatási kihívás
Kihívás volt a mintákat úgy megtervezni, hogy egyszerre alkalmazkodjon a trendekhez és a piaci igényekhez, mégis kitűnjön a karaktere. Korábban nem készítettem ilyen nagy formátumú munkát. A közel 100 mintából kiválogatni a 40 végleges variációt és kezelni, szintén nagy feladat elé állított. A craftos tapétánál az igazi kihívást a méretéből fakadó előállítási problémák jelentették. Kialakítani a megfelelő munkakörnyezetet, végiggondolni és fizikailag végigvinni a kivitelezést, összetett folyamat volt.
Profil
Az egyetemen mintatervezést és textiltervezést tanultam. Korábban méretes szabóként működtem. A textilekhez való kötődésem tehát több rétegű. Tervezőként a különböző anyagok társítása és a sorolható szerkezetek érdekelnek leginkább. Fontosnak tartom a hagyományos kézműves technikák ismeretét, ezek a fő inspirációs forrásaim is egyben. Munkáimban a tudatos kísérletezésre épülő egyszerű, tiszta design megvalósítására törekszem.
Zámori Zsófi munkájáról bővebben ITT olvashattok.
INTERJÚ /// Zámori Zsófit a siker kapcsán kérdeztük munkáról, tervekről...
Mit jelent számodra ez az eredmény?
Nagyon örülök, ez az első nemzetközi sikerem, fontos mérföldkő. Kinyílik a világ, bátrabban pályázom ezután.
Miért pont ezzel a projekttel pályáztál?
Ez a sokdarabos tapétakollekció a tavalyi diplomamunkám. Nagyon sokat foglalkoztam vele és még sok lehetőséget látok benne. Egy év alatt továbbfejlesztettem, gyártót kerestem hozzá. Természetes volt, hogy ezt a munkát versenyeztetem meg nemzetközi szinten.
Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Szeretem ezt a munkát és sok a pozitív visszajelzés. Most még egy lökést kaptam, hogy legyen kedvem folytatni.
Miért ezt a szakot választottad?
Ruha szerkesztéssel és varrással foglalkoztam az egyetem előtt. Egy szakma már a kezemben volt. Tanáraim tanácsát megfogadva léptem tovább. Nem is sejtettem, milyen jól jártam. Alapszakon a festő-nyomó, mesteren a textiltervezés szak egy komplex és átfogó ismeretanyagot adott. Textil, ruha, minta, szerkezetek, stb….,közel álló területek. Rengeteg technika és alapanyag áll rendelkezésemre a gondolataim kifejezéséhez.
Mi inspirál?
Sok inspiráció közül az anyagok tulajdonságát emelném ki. Figyelem az anyagot. Mit bír el? Mit enged? Mit akar? Mit akarok én? Szeretek kísérletezni. Ez egy nagyon izgalmas folyamat, mely során megtanulom az anyagot és megtanulom magamat.
Mivel szeretnél foglalkozni a jövőben?
Most több pályázatra is készülök. Hazai, nemzetközi egyaránt. Minitextil, szőnyegtervezés, kiállítási felhívások.
Mik a kedvenc munkáid?
Nehéz választani, mert sok elkezdett gondolat van, amit folytatni szeretnék. Formai kísérletek, minta-forma ütköztetések, anyagkísérletek.
munkaPAD 8. - Zámori Zsófi textiltervező asztalánál
A Fiatal Iparművészek Stúdiója (FISE) Mutasd az asztalod, én megmondom! munkaPAD rovatában bemutatja hol és hogyan dolgoznak tagjaik, elmesélik és megmutatják hol lesz az ötletből terv, a tervből tárgy, termék, alkotás, és ehhez a folyamathoz mi minden egyéb társul még.
BELICZAY ZSÓFI: SPONGLA - A SZIVACSÉKSZER
Inspiráció
Ékszertervezésnél a hulladék vagy szemét alapanyagok használata nem megszokott. A tervezésnél az inspirált, hogy olyan ékszereket készítsek a használt szivacsból, amiken első ránézésre nem látszik, hogy itt egy újrahasznosítás történt. Így bizonyítva azt, hogy készülhet akár ékszer is hulladékból, ami felveszi a a versenyt egy minden részében vadonatúj alapanyagból készült ékszerrel.
Egyedi tulajdonságok / Projekt leírás
Környezetünk szennyezésének kímélete érdekében manapság egyre több lehetőségünk nyílik az újra hasznosításra, ami elsősorban rajtunk tervezőkön is múlik. Egyre több újrahasznosított anyagból készült tárgyról hallunk a világban. Engem az olyan anyagból készült tárgyak újra hasznosítása motivál, amivel még más tervező eddig nem foglalkozott. Ezért esett a választásom az elhasznált ágyszivacsokra, így kapva nagy mennyiségű szivacs alapanyagot munkámhoz.
Működés / áramlás / kölcsönhatás
A viselővel és a nézővel is interakcióba kerülnek az ékszerek. A viselőnek könnyen hordhatóságot biztosít, mivel szinte súlytalan, ezért nem zavaró, még a nagyobb darabok estében sem. Így szinte egyé válik az ékszer viselőjével. A nézőket pedig elgondolkodtatja a látványos és sokszor feltűnő darabok. Kérdésként fogalmazódik meg bennük, hogy miből is készülhetett, amire csak az ezt követő érités ad magyarázatot.
Gyártási / megvalósítási stratégia
A szivacsot elsőként tépem vagy vágom, ezt mindig a kívánt forma kialakítása szerint döntöm el. Így lehetnek kisebb vagy nagyobb elemek vagy ezek kombinációja. Ezután fűzöm fel a darabokat, amit a festékbe mártás követ. A festék semmit nem befolyásol a szivacs megszokott tapintás érzetén. Viszont vizuálisan ennek hatására lényegül át az ágymatrac ékszerré. Száradás után a darabok már hordhatóak is.
Kutatás
Anyagkutatással kezdődött a tervezés. Olyan hulladék anyagot kerestem, ami nagy mennyiségben áll rendelkezésre, könnyen beszerezhető és olcsósága lévén hamar a szemétbe kerül. Így találtam rá a szivacsra . Ezután a “feldolgozás” megfelelő módját kutattam, amire viszonylag hamar rátaláltam. Téptem vagy vágtam az anyagot. Így alakultak ki a kristályszerkezetekre emlékeztető formák, amiket a színezés tett teljessé.
A kreatív / kutatási kihívás
A használt szivacs megfelelő feldolgozása adta a kihívást, úgy hogy a rendelkezésre álló ágymatrac legkisebb darabjai is fel legyenek használva és hulladékot ne termeljek a kivitelezés közben. Ennek megfelelően kellett méretre tépnem vagy vágnom az anyagot.
Beliczay Zsófi munkájáról részletesebben ITT olvashattok.
INTERJÚ /// Beliczay Zsófit a díjátadót követően kerestük fel.
Mit jelent számodra a pályázaton elért eredmény?
Tavalyi diplomavédésem óta több hazai és nemzetközi pályázaton vettem részt. Ezek közül a legnagyobb sikerélményt a 2017-es Heimtextil „Young Creatinos Award: Upcycling” pályázata hozta, amin „szoba koncepció” kategóriában első helyezést értem el Fix Textil diplomamunkámmal. A most elért A’ Design Awards ezüst eredménynek azért is örülök, mert idén ez már a második nemzetközi pályázat, amin a munkámat elismerően értékelik.
Miért pont ezzel a projekttel pályáztál?
Szivacs ékszereimet elsősorban külföldi piacra szánom, mivel úgy tapasztalom, a nyugati kultúra nyitottabb az extravagáns dizájn felé és ékszereim elég feltűnő darabok. Így adott volt, hogy nemzetközi pályázatra adjam be Spongla ékszereimet.
Miért ezzel a területtel foglalkozol?
Szeretem az alternatív alapanyagokból készülő tárgyakat. Főleg ha olyan alapanyagokat használok, amit így újra hasznosíthatok. Ékszertervezéssel két iskolai félévben is foglalkozhattam, itt kaptam kedvet és ihletet hozzá.
Miért ez a szakot választottad?
Textiltervezés mesterre kerámia szakirányról érkezve jelentkeztem. Mind a két szaknál a térben való „építkezés” érdekelt, csak más-más alapanyagokkal tudtam foglalkozni egyiknél és másiknál.
Mi inspirál?
Az anyagok átlényegítésének lehetősége.
Mivel szeretnél foglalkozni a jövőben?
Elkezdtem egyed,i kézzel szőtt sálakat készíteni egy négy nyüstös szövőszéken, melyet még az egyetemi évek alatt gyűjtöttem be egy ócskástól. Mivel akkor nem volt rá sok időm hogy használjam..... ezért majd most. Persze emellett a pályázatok beadását sem hanyagolom el.
Melyek a kedvenc egyetemi munkáid és miért?
Kerámia szakirányon készítettem több konstrukciót. Egy alapelemet terveztem, amely a tér minden irányában sorolható. Az elem egymáson való elforgatása és sorolhatósága számtalan felépítési módot tesz lehetővé. Textiltervezés szakról meg szintén egyik ékszermunkámat emelném ki, melyet a Möbius-szalag inspirált. Mint a két területről azok a munkám a kedvenceim, amelyeknél a variálhatóság felmerül. Legyen az a hordhatóságban, sorolhatóságban vagy más módon történő variálhatóság.
////////////////////
A 2015-2016. évi A’ Design Award and Competition pályázaton Mázsi Boglárka hallgatónk nyert L33 lámpacsaládjával, amiről ITT számoltunk be.
2014-ben pedig Pákozdi Rebeka Kézműves alapszakunk kerámia specializációján végzett hallgatónk Relax Coffee Set-jét díjazták. Erről a sikerről ITT olvashatsz.
2017. 04. 26.Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS KÖNYVBORÍTÓ KÉSZÍTÉSÉRE
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …
Zöld CAMPUS Ötletpályázat
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …