ARS ELECTRONICA 2018
Szinte hagyomány, hogy Média design szakunk oktatói és hallgatói tanulmányút keretében meglátogatják a linzi Ars Electronica Fesztivált. Így volt ez idén szeptemberben is...
Laczkó Juli DLA médiaművész, és Sterk Barbara oktatónk összefoglalója
A jövőre negyven éves Ars Electronica fesztivál célja és formája sokat változott az elmúlt évtizedekben. A kezdet kezdetén egy szűk körű kísérletező képző -és hangművészekből, mérnökökből, aktivistákból álló szakmai csapat volt az, akik évről évre összejártak, hogy élőben adják át egymásnak, ki mivel foglalkozik. Ma már a dolgok jellegzetes alakulását követve az undergroundból mainstream lett, iparágak mutatják meg termékeiket, szolgáltatásaikat. A fesztivál az elmúlt években expo-szerű lett. A hallgatók a zsúfolt, változatos, inspiráló, jövő és labirintus jelzőket találták a legmeghatározóbbnak a fesztivál leírására.
tangibleFlux φ plenumorphic chaosmosis
A fesztivál dimenziójából adódóan nem könnyű összegezni a három napos élményt, amely a technológia és a digitális művészetek új lehetőségeit bemutató projektek felfedezésével telt. Az idei tematika mentén kúrált kiállítások, az űr-művészet, a 3- és 4-dimenziós digitális performance-ok, animációs és színházi program, az AE állandó gyűjteménye, a digitális kultúrára nevelés és művészeti egyetemek hallgatóinak munkái, valamint workshopok és koncertek sűrűjéből néhány személyes élményt szeretnénk csupán kiemelni.
LightTank, Mariendom
A messe-szerű összképben szinte láthatatlanná vált, mégis fontos kulturális tartalmat közvetített az Ars Electronica Centerben megrendezett Out of Control, amely a digitális kultúra kritikus szemlétetét közvetítő munkákat vonultatott fel, többek között Paulo Ciriotól és Marianne von Willemertől (aki egyszer Ted Kaczynski, egyszer Nikola Tesla lányának fiktív bőrébe bújik).
A ‘Start’ díjra jelöltek között volt látható több, társadalmilag elkötelezett projekt, például a dyne.org munkája, akik a freecoin digitális fizetőeszközt jegyzik, és a Neurospeculative Afrofeminism mixed media és VR installáció, valamint Giulia Tomasello Future Flora című kísérleti feminista biotech-prototípusa. A fesztivál egyik fókuszpontja az agyműködést elemző hordható eszközök tervezése volt, melyre külön hackatont szerveztek divattervezők bevonásával. Volt szerencsénk részt venni a hallgatói munkáját bemutató Interface Cultures képzést vezető Dr. Christa Sommerer tárlatvezetésén. A linzi akadémia hallgatói részben médiaarcheologiai játékokkal, kísérletekkel, részben installatív vizualizációkkal, részben mechanikus objektek készítésével foglalkoztak, sokszor könnyed, humoros hangvételben. Rajtuk kívül számos más művészeti egyetem hallgatói is bemutatták munkáikat a Campus kiállításon.
Részletek a Campus kiállítás ‘Please Recharge’ részlegéből
A fesztivál egyik fénypontját képező Hidden Alliances— Elisabeth Schimana and the IMAfiction series című (Schimana által kúrált) kiállításon láttuk-hallgattuk meg Anne la Berge audiovizuális performance-át, amely a megtekintett előadások közül talán a legnagyobb sikert aratta a hallgatók körében. A kiállítás az elektronikus zene női úttörői közül emel ki és mutat be néhányat, akik ezen felül jelenlétükkel és live actjeikkel is megtisztelték az idei Ars Electronica-t.
Sound Brunch Eliane Radigue and Anne La Berge
A Rapid Liquid Printing névre hallgató 3D nyomtatási eljárás ígérete szerint megoldást kínál a fő problémákra, ami miatt a 3D nyomtatásban rejlő potenciál még mindig nem mutatta meg magát teljesen. Más technikákkal összehasonlítva jóval gyorsabb és nagyméretű darabok nyomtatását teszi lehetővé azzal, hogy a felfüggesztést egy sűrű halmazállapotú gélben oldották meg.
Photo: WIRED UK
A japán hangművész Ei Wada pár éve futó projektje az Electronicos Fantasticos!, alapja három japán műhely, ahová az emberek leviszik a használhatatlan elektronikus háztartási gépeiket, tévéjüket, ventillátoraikat, mosógépüket és ezekből hangszereket, majd együtteseket alakítanak. Ez a játékosságra és technoszociális nyitottságra épülő infantilis jammelés jellemezte Wada linzi koncertjét is. A műfajt elektromágneses punknak nevezi és tévék elektromágneses terét modulálva vagy éppen vonalkód leolvasóval és a közönség csíkos pólóival hoz létre például nyolcvanas évekbeli Roland TB–303 szintetizátor hangzást. A projekt azért zseniális. mert nagyon magas a szórakoztatási faktora - a koncerten a több száz fős tömeg egymás kezét fogva vezetékké alakult például, miközben olyan kérdéseket vet fel, hogy miként lehet a trash kultúrából építkezni, hogyan lehet összerántani a városi embereket egy kortárs fonóba, kialakítható-e a modern folklór kultúra.
Az elmúlt években sokfajta technológiai kiterjesztés tűnt fel a fizikailag korlátozottak számára. Kísérletező kedvű interakció tervezőknek ez egy hálás terep, mégis kevés a valóban segítő és megfelelően érzékeny projekt. A FlexAbility egy open-source kit, mellyel egyénre és az egyéni korlátozottságra szabott vezérlési megoldásokat lehet készíteni mobiltelefonok, számítógépek kezelésére.
Az egyik legnagyobb közönségsikert a PostCityben az az egyszerű hang -és fényinstalláció aratta, melyben egy mátrixba helyezett led csíkok imitálják egy eső folyamatát hűvös kék fénypontokkal. A mátrix immerzivitása a jó térbeli elhelyezés folytán úgy hatott, hogy nem a nézőt ölelte körbe, hanem először a nézőnek kellett belevonódnia a folyamatba azzal, hogy egy hosszabb sötét folyosón tudott eljutni a helyzethez. Izgalmas volt látni, hogy egy olyan ledes felület, amit a bevásárló központok falán bármikor láthatunk, egy kiemelt művészeti szituációban miért nyűgözte le az embereket.
In the Rain
A Positions of the Unknown elektromechanikus tárgyegyüttes a körülöttünk keringő szatellitek pályaívét követi. A poétikus című munka a maga newtoni szerkezetével követ le 52 mesterséges égitestet, melyekről kevés hivatalos információ van és melyeket egy amatőr csillagászokból álló csoport jegyez. A munka koncepciójában rímelt egy magyar csapat, a Nextlab formáció 2005-ös kinetikus tárgyára, melyben egy több ízből álló robotkar különböző szakaszai mutattak rá GPS műholdakra.
A fotókat a kiránduláson részt vevő hallgatóink készítették.
Hírek
Szenior Akadémia indul a Budapesti Metropolitan Egyetemen
A Budapesti Metropolitan Egyetem 2024 novemberében előadássorozato …
A Budapesti Metropolitan Egyetem formatervező alumni-ja lett a BIG SEE Product Design Award 2024 győztese
A Nimue intelligens vízminőség-ellenőrző bója nyerte el a 2 …
Második alkalommal vett részt a METU a Design Week Sepsiszentgyörgyön
Design Week Sepsiszentgyörgy 2024. A Budapesti Metropolitan Egyetem 20 …
A Budapesti Metropolitan Egyetem az EAIE éves konferenciáján: Új Lehetőségek a Nemzetközi Együttműködésben
A Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) immár második alkalommal k …
A METU az Erasmus Programot ünnepelte a nemzetközi #ERASMUSDAYS rendezvénysorozat részeként
2024 októberében a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU) ism&eacut …
A Harvard Business School képviselői látogattak el a METU-ra
Október 19-én a Budapesti Metropolitan Egyetem I. épül …
PÁLYÁZATI FELHÍVÁS KÖNYVBORÍTÓ KÉSZÍTÉSÉRE
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …
Zöld CAMPUS Ötletpályázat
A Budapesti Metropolitan Egyetemen (a továbbiakban: METU) belül a Gr …