Kínai copy
A távol-keleti hagyomány vs. a Nyugat eredetiség-igénye a kortárs kínai festménykultúrában
Nagy Mercédesz előadása
Időpont: 2012. március 26., 9.30
Helyszín: BKF Rózsa utcai campus, A209-es terem, 1077 Budapest, Rózsa utca 4-6. (A bejárat a Hutyra Ferenc utca felőli oldalon található.)
A kínai társadalomban történelmileg, kulturálisan mélyen gyökerező hagyomány szerint az eredetiségre való igény egyszerűen értelmezhetetlen. Már az iskolarendszer, az alázatosságot propagáló konfucianizmuson nyugvó, csapatszellemet és engedelmességet követelő kommunizmussal kiegészülő pedagógiai elvek sem az egyénieskedést és a kreatív gondolkodást, a nyugati értelemben vett önállóságot támogatják. Ugyanakkor a többezer éves – mára, igaz, egyszerűsített – írásjegyek elsajátítása is rendkívüli fegyelmet, precizitást, pontos megfigyelőképességet igényel. Azaz az aprólékos, egzakt utánzási képesség elsajátítása kulturális létkérdés, a társadalomba való beilleszkedés feltétele egy kínai ember számára. Emellett szintén időszámításunk előttről származó és ma is élő konfucionista hagyomány a mester, a tanító mint tökéletesen utánzandó példa tekintélye.
A művészetre vonatkoztatva pedig szintén elmondható: régi közhely a kínai festészet történetében, hogy a nagy művész egyben nagyszerű másoló is. Az állítás logikája szembehelyezi a kínai művészetet a poszt-reneszánsz európai művészettel, mely a művészből egyedülálló, individuális hőst teremtett, aki tudatosan kerüli a másolást, hogy olyasvalamit teremtsen, ami azelőtt nem létezett – az úgynevezett eredetiséget hajszolva.
A kulturális hátteret megvilágítandó két jelenséget vizsgálunk: az egyik az 1990-es években kibontakozó ún. politikai pop irányzat, melynek követői a pop-art hagyományait a kínai kommunizmus ikonográfiájával elegyítő alkotásaikkal hódították meg az addig elsősorban európai, amerikai hagyományokkal rendelkező kortársművészeti piacot.
A hamisítás/másolás másik problematikus példája a dél-kínai Shenzhen (Sencsen, 深 圳) városában található DaFen (大 芬) művésztelepen létesült tulajdonképpeni olajfestménygyár. A nagyipari mennyiségben készülő másolatokat – akárcsak a bestseller politikai pop képeit – szintén diplomás képzőművészek állítják elő. Az eredetiség-kérdésen kívül egy másik momentum köti össze őket: a piac. Mindkét típusú alkotások a nyugati piacot látják el áruval.
A Média design szak szervezésében
Michael Wolf: Real Fake Art Nr.19, Mona Lisa, $ 95.- (without frame), 2005
2012. 03. 22.Hírek
Az Amazing AI és a METU közös konferenciát tartottak
2024. május 28-án került megrendezésre az "AI in Business" konferencia és worksh …
A regionális divat körforgása- ERASMUS BIP program a METU-n
Erasmus BIP programot szervezett a Budapesti Metropolitan Egyetem ’Circularity i …
Nagy sikerrel zajlott az idei, immár 12. Egyetemi Nemzetközi Kommunikációs és Viselkedéskultúra Protokoll Verseny
Nagy sikerrel zajlott az idei, immár 12. Egyetemi Nemzetközi Kommunikációs és Vi …
Az építészet jövőjével kapcsolatos kérdéseket feszegeti a METU és FUGA kiállítása
2024. május 16-án nyílt meg a METU és FUGA kiállítása, amely belsőépítész hallga …
Az építészeti világítás csúcs eszközei és technológiái jelentek meg a METU x ERCO Meetup-ján
A METU belsőépítészeti Meetup-ján az ERCO, az építészeti világítás szakmai csúcs …
A jövő protokoll szakemberei versenyeznek májusban
Nemzetközi Kommunikációs Viselkedéskultúra &eac …
Íme, az első METUSCOPE Filmszemle szakmai- és közönségdíjasai!
Három kategóriában kerültek átadásra az első METUSCOPE Filmszemle szakmai- és kö …
Kopátsy Sándor aforizmái ihlették a METU új, hallgatói kiállítását
Kopátsy Sándor, Kopp! - Aforizmák című kö …